poniedziałek, 5 stycznia 2015

Katalog usług

Do czego możemy porównać ITILowy Katalog Usług w życiu codziennym?
Najlepsze porównanie to menu w restauracji, czy modele aut danego producenta. Drugi przykład nawet lepiej obrazuje katalog usług w ujęciu ITIL. Bo możemy wydzielić trzy główne części:
1. Modele projektowane na przyszłość i niedostępne jeszcze w ofercie producenta,
2. Modele przeznaczone do sprzedaży klientom w aktualnej ofercie,
3. Modele wycofane z produkcji i niedostępne u producenta, a jedynie do kupna w drugim obiegu, poza salonami firmowymi.
Katalog usług jest listą dynamiczną, która zawiera wszystkie elementy, w różnych stanach na dany okres czasu, w którym jest aktualna. Nie wyklucza się przypadku, w którym wycofana usługa wraca do oferty.
Przykładem "samochodowym" może być VW Garbus.
Zastanawiając się nad swoimi umiejętnościami, każdy z nas może wymienić listę umiejętności, które posiada. Powstanie "ludzki" katalog usług. Pozostanie tylko pogrupować umiejętności w wymienione grupy.
Za przykład może posłużyć nam "typowy polski hydraulik" w sile wieku.
Do grupy pierwszej wpisze język obcy, to umiejętność, którą musi opanować. Do grupy drugiej wpisze na przykład przyłączenie i montaż kabiny prysznicowej. W grupie trzeciej może znaleźć się wszystko co nauczył się w szkole i na studiach, a nie będzie mu to potrzebne w pracy, na przykład całkowanie.
Przy zmianie pracy, powrocie na studia czy przejściu na emeryturę, lista  czynności raczej bardzo się nie zmieni, natomiast zostaną przegupowane.
Człowiek robi to nieświadomie, w zarządzaniu firmą, dobrą praktyką jest ciągła praca nad katalogiem usług.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz