Proces to logiczny ciąg czynności i zdarzeń, które spowodują że dane wejściowe zostaną przetworzone w oczekiwane dane wyjściowe.
Bez zagłębiania się w szczegóły proces to czarna skrzynka, gdzie na początku wkładamy wymagane rzeczy a po pewnym czasie otrzymujemy oczekiwane rezultaty.
W ujęciu ITILa proces nigdy nie jest bytem samodzielnym. Najczęściej jest połączony z innymi procesami.
Najłatwiej wyobrazić sobie proces jako linię montażową samochodów.
Na wejściu procesu mamy m. in.:
- elementy podwozia
- elementy nadwozia
- elementy wyposażenia
- silnik
- skrzynię biegów
- mechanizmy napędowe
Przez szereg czynności logcznie następujących po sobie w wyniku procesu montażowego na wyjściu otrzymujemy gotowy samochód.
Wymienione elementy wejściowe do montażu są produktem wyjściowym innych procesów. Na przykład elementy nadwozia są wytłaczane w innym procesie wytwórczym.
Aby proces działał sprawnie, powinien pozostać podzielony na optymalną liczbę czynności. Czynność powinna posiadać cztery atrybuty:
- wykonanie
- nadzorowanie (odpowiedzialność za wykonywanie)
- konsultowanie
- informowanie
Na pewno zawsze w czynności musi istnieć wykonanie i nadzorowanie.
Wszystko to jest punktem wyjścia do analizy procesu i jego optymalizacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz